Vind een praktijk

Heeft u pijn aan uw voet? Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een podoloog bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde podoloog!

Vind een praktijk

Ervaring van L. de Groot

“Voor mij is dit de eerste keer dat ik bij het vernieuwen van steunzolen echt baat heb en verbetering merk door de goede steun.”

Hielpijn bij hardlopers

Hielpijn is een klacht die bij hardlopen veel voor komt. Er zijn vele oorzaken van hielpijn maar in dit blogartikel gaat het voornamelijk over klachten door overbelasting.

Hoe ontstaat hielpijn bij hardlopers?

Bij hardlopen spelen er een aantal specifieke factoren mee die kunnen leiden tot hielpijn. Biomechanische oorzaken, niveau van lopen, trainingsfactoren, loopschoenen, de frequentie en de afstand, terrein en de conditie van de loper. Er zal bij het onderzoek naar de klachten o.a. gekeken moeten worden naar het verloop van de klachten; plotseling of geleidelijk ontstaan, hoe voelt het precies, hoe was het trainingsschema, is er een schoenenwisseling geweest en wat is de precieze locatie.

Hielpijn bij hardlopers

Slechte schoenen, spierzwakte en “overtraining”

Wij vinden vaak een oorzaak in inadequaat schoeisel en disfunctie in de bewegingsketen (spierzwakte, gewrichtsdysfunctie door oud letsel, overmatige pronatie), maar ook “overtraining” is een veel gevonden oorzaak. Dus teveel, te vaak, te hard.

Voorbeelden van klachten

Klachten die we tegen komen en onder hielpijn scharen, zijn o.a. fasciitis plantaris, (achillespees-) tendinitis, apophysitis (bij jonge lopers), stress fracturen, retrocalcaneale botexostosen, bursitis. Het is belangrijk te weten wanneer de klachten zich voordoen en welke hinder ze geven om beter te kunnen bepalen welke behandeling wel of niet zinvol is.

Behandelen van de hielpijnklachten

Bij het behandelen van de hielpijnklachten bij hardlopers zijn er een aantal mogelijkheden; in eerste instantie zal de inzet van fysiotherapie, het aanpassen van de trainingsactiviteit of cross training overwogen worden. Bij Cross training ga je bezig met andere activiteiten buiten het hardlopen zoals fietsen, zwemmen en fitness. Cross training kan heel nuttig zijn om toch in goede cardiovasculaire conditie te blijven en verder te werken aan opbouw van spierkracht. Daarnaast kan gedacht worden aan tapen, geven van (loop) schoenadvies, geven van instructie over looptechniek, rek en strekoefeningen, inzet van braces en eventueel speciale sport-therapiezolen.

Bij forse pijn en ontstekingen kan, in overleg met een arts, gedacht worden aan NSAID’s, cortison injecties en ijs/warmte packs. Chirurgische ingrepen zijn bij hielpijn zelden nodig en dan alleen wanneer de conservatieve middelen geen resultaat bieden.

Stappenplan

Bij het ontstaan van hielpijn bij hardlopen is rust het eerste advies; minder of niet meer hardlopen en overstappen naar cross training. Bij hardlopers die een belastend beroep hebben is het ook zaak goed naar de dagelijkse klachten te vragen en hier rekening mee te houden m.b.t. schoeisel. Stretchen is goed maar bij acuut letsel kan het de klacht juist verergeren of in ieder geval het herstel belemmeren. Stretchen is nuttig in de herstelfase. Advies is om in ieder geval altijd met beleid te stretchen; niet te snel en te agressief.

Er kunnen een aantal fases in de behandeling onderscheiden worden:

  • De acute fase, in deze eerst fase kunnen ijspacks en uiteraard rust zinvol zijn en/of in overleg met een arts NSAID’s
  • De herstel fase, in deze fase licht de nadruk op het verder verminderen van de pijn. Inzet van fysiotherapie is zinvol, behouden en vergroten flexibiliteit van het beschadigde weefsel door voorzichtige stretch oefeningen onder begeleiding, zodra de pijn afneemt, belasten op geleide van pijn, een speciale rol voor sporttherapiezolen
  • De functionele fase, hierbij licht de nadruk op het versterken van spierweefsel (bijvoorbeeld oefeningen ter versterking van de intrinsieke voetspieren), bieden van bescherming aan de aangedane structuur d.mv. tapen, steunzolen, en adequaat schoeisel
  • De terug naar activiteit fase; stap voor stap weer opbouwen naar de hardloopactiviteit. Eerst starten met wandelen, daarna rustig joggen en pas dan op basis van minimale tot geen pijn weer hardlopen. Inzet van sportzolen in de schoenen kan overwogen worden.

Nacontrole

Elk kwartaal kan het aangedane weefsel in de voet gecontroleerd worden op remissie, om de belastbaarheid ervan te kunnen inschatten. Veel sporters met hielpijnklachten volgen we een jaar lang na de start van de behandeling. Echografie speelt hierbij een grote rol.

Heeft u last van hielpijnklachten?

In het Hielpijncentrum werken alle behandelaars samen om de juiste mix van behandelingen gelijktijdig te kunnen verstrekken. Benieuwd naar dit collectief? Klik op de onderstaande knop!

Ga naar het Hielpijncentrum

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.