Vind een praktijk

Heeft u pijn aan uw voet? Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een podoloog bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde podoloog!

Vind een praktijk

Ervaring van Maaike

“Ben net teruggekomen van 4 dagen Disneyland Parijs, waar ik erg veel heb gelopen. Tot mijn verbazing heb ik geen last van rugpijn gehad.”

Foot core training

Oefeningen voor de pijnlijke voet

Verlies van voetvorm en voetfunctie kan leiden tot voetklachten. We kennen allemaal het belang van trainen en bewegen om gezond te blijven. Nu is de “core-stability” een algemeen begrip in de trainingswereld. Uit onderzoek is gebleken dat alleen het trainen van de kracht in buik- en rugspieren niet altijd leidt tot herstel van rugklachten maar dat ook de kleine buik- en rugspieren van groot belang zijn. Sinds kort weten we dat dit ook voor de voeten geldt.

Kleine voetspieren

De kleine spieren in de kern van je voeten (de zogenaamde intrinsieke voetspieren) hebben een grote invloed op je loophouding en het trainen van deze spieren kan klachten voorkomen of verminderen. Deze spieren helpen bij de landing en de voetafzet.

In de sportwereld is allang bekend dat de rompstabiliteit een belangrijke rol speelt bij het voorkomen en genezen van klachten. Gerichte spierversterkende oefeningen voor je romp blijken heel effectief te zijn. Nu is er onderzocht of dit ook geldt voor de voeten. Onderzoek toont aan dat het versterken van je kleine spieren in de kern van de voeten gunstig is voor het in stand houden van onder andere de voetboog. Als de intrinsieke voetspieren niet goed functioneren wordt “het fundament” onstabiel en raakt uit balans. Veel voetproblemen ontstaan hierdoor. Ook kan het zijn dat klachten hierdoor niet voldoende herstellen.

Foot core training

Het belang van voetboogspieren is ondergewaardeerd en wordt vaak genegeerd door onderzoekers of specialisten. Je ziet ze te weinig terug in revalidatieprogramma’s.

Steunzolen overbodig?

Het blijkt dat voor veel voetklachten, voetstand- of houdingsproblemen steunzolen een zeer geschikte en soms noodzakelijke oplossing zijn. Pijnlijke voeten of enkels die ondanks steunzolen en eerdere behandelingen niet voldoende hebben geholpen, kunnen profijt hebben bij het inzetten van voetentraining. Uit onderzoek is gebleken dat een gecombineerde aanpak veelal betere resultaten geeft.

Voor wie geschikt?

Voetentraining is geschikt voor zeer uiteenlopende doeleinden. U kunt denken aan:

  • Peesproblemen in de voet of enkel
  • Enkelinstabiliteit
  • Voorvoetklachten (klauwtenen/hamertenen/ hallux valgus/ vetkamerproblemen)
  • Hielspoorklachten
  • Diabetische of reumatische voet
  • Stressfracturen
  • Chronische pijn zonder duidelijke oorzaak
  • Scheenbeenklachten

Blootvoets gaan

Ook blote voetentraining draagt bij aan een betere functie van de voet. Uit onderzoek blijkt dat tijdens het gaan op blote voeten de impact van de hiellanding lager is en de krachten op de voorvoet bij de afzet afnemen. Dit in tegenstelling tot het lopen op schoenen. Deze conclusie ondersteunt de gedachte dat het lopen op blote voeten gezond is en klachten kan voorkomen of verminderen.

Vind een praktijk

Ga goed voorbereid aan de slag. Raadpleeg uw registerpodoloog voor een gericht advies. Niet alle voetklachten zijn geschikt om “zomaar” op blote voeten te gaan lopen. Zet de eerste stap naar een sterkere voet en ontwikkel een gezondere voet!

Vind een praktijk

Literatuur:

Core Training: Stabilizing the Confusion Mark D. Faries and Mike Greenwood, PhD, CSCS,* D; FNSCA Baylor University, Waco, Texas 2007 Freeing the Foot
Integrating the Foot Core System into Rehabilitation for Lower Extremity Injuries Patrick O. McKeon, PhD, ATC, CSCS, François Fourchet, PT, PhD 2015
The foot core system: a new paradigm for understanding intrinsic foot muscle function PO McKeon, J Hertel, D Bramble… - British journal of sports …, 2014

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.